åk 8

Konst Historia Projekt med Deborah, vårtermin 2016

Grupp 1 – veckorna 3–8,   Grupp 2 – veckorna 14–19

  • Börja med att välja en konstnär/konstperiod som du vill fördjupa dig i. Tanken är att du ska lära känna denna person väl.
  • Skriv en grund mall (outline) om det som du vill ha med i din presentation. Du får en mall från mig som du kan utgå ifrån, men din egen mall kommer att variera beroende på din egen konstnär. Det går bra att även göra en tankekarta med din konstnär i mitten!
  • Samla kunskap om konstnären från olika platser … böcker, biblioteket, internet konsthistoria sidor, museer sidor…. Se listan med länkar till bra internet sidor.
  • Kom igång direkt med att bygga/designa /dekorera en låda på ett sätt som beskriver din konstnär.
  • Du ska fylla din låda med 6 stycken objekt som beskriva din konstnärs stil och verk. Varje objekt ska referera till en konstverk som du ska också visa upp – antigen på vår video skärm (med egen USB) eller utskrivit i färg.
  • Vecka 18 och 19 under våren ska ni presentera era konstnärer till klassen genom att visa upp och berätta om din låda och lådans innehåll. Ni ska prata från hjärtat, genom att visa upp din låda, lådans 6 st objekt och bildmaterial. Du ska inte läsa från ett skrivit text. Däremot får du har stöd ord, men tänk på att dina objekt, lådan, och bilder ÄR dina stödord!

 

VIKTIGT ATT HA MED:

  • Privata liv – barndom, ungdom (om ni kan hitta någonting) och som vuxen. Relatera det till konstnärens stil och sätt att skapa.
  • Professionella liv. Tänk på politik/religion mm under konstnärens liv och hur det kunde ha påverkat konstnären. Analys av konstnärens stil, och hur han/hon blev inspirerad av andra och inspirerade andra själv. Tänk på att du ska ha mest fokus här!
  • Jämför några av konstnärens verk….du kan till ex. jämföra verk från olika tidsepoker…..
  • Ha med minst 6 bilder av konstnärens verk för att förstärka din presentation. Varje objekt ska referera till en bild av ett konstverk.
  • Leta efter intressanta historier. Fördjupa er i ämnet. Då är det mycket roligare och mycket mer givande!

 

GLÖM INTE ATT

Anteckna var du har hittat din information. Vilken bok, websida, mm. Om du har pratat med en kunnig person, anteckna det.Lycka till och STÄLL FRÅGOR!!

 

!! WEBSIDOR FÖR ATT HITTA FAKTA OCH INSPIRATION !!

Vincent van Gogh (RAUL)

https://www.khanacademy.org/search?search_again=1&page_search_query=vincent+van+gogh

http://www.vangoghmuseum.nl/en/vincents-life-and-work

 

Claude Monet ( HEDVIG)

https://theartstack.com/artists/claude-monet

https://www.khanacademy.org/test-prep/ap-art-history/later-europe-and-americas/modernity-ap/v/claude-monet-gare-st-lazare-1877

 

Baroque (JESSICA)

https://www.khanacademy.org/humanities/monarchy-enlightenment/baroque-art1/beginners-guide-baroque1/a/baroque-art-in-europe-an-introduction

Frida Kahlo (ALISA F.)

Bilder – videos – artiklar – https://www.khanacademy.org/search?referer=%2Fhumanities%2Fart-1010%2Fart-between-wars%2Flatin-american-modernism1%2Fv%2Ffrida-kahlo-frieda-and-diego-rivera-1931&page_search_query=frida+kahlo

Antoni Gaudi (LISA J.)

Bilder – videos – artiklar – https://www.khanacademy.org/search?search_again=1&page_search_query=gaudi

Rafael (PHILIP)

https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/high-ren-florence-rome/high-renaissance1/v/raphael-madonna-of-the-goldfinch-1505-6

Jan van Eyck (ADAM)

https://www.khanacademy.org/search?search_again=1&page_search_query=jan+van+eyck

Bengt Nordenberg (JOHANNA)

http://www.historiesajten.se/visainfo.asp?id=462

John Bauer (EDVIN)

http://www.johnbauerart.se/index.html

 Miro (ANTON)

http://www.theartstory.org/artist-miro-joan.htm

http://www.fmirobcn.org/en/

Albert Bierstadt (ESKIL)

https://www.khanacademy.org/humanities/art-americas/us-art-19c/realism-us/a/brown-view-of-the-lower-falls-grand-canyon-of-the-yellowstone

Kandinsky (ALISA K.)

https://www.khanacademy.org/search?referer=%2Fhumanities%2Fart-americas%2Fus-art-19c%2Frealism-us%2Fa%2Fbrown-view-of-the-lower-falls-grand-canyon-of-the-yellowstone&page_search_query=kandinsky

Michelangelo (IRMA)

https://www.khanacademy.org/search?search_again=1&page_search_query=michelangelo

 

 

……………………………………..

 

 

BEDÖMNINGSTÖD I BILD, HÖGSTADIET – SKOLVERKET

http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.186421!/Menu/article/attachment/Bedomningsstod_Bild%20Slutgiltig.pdf

Årskurs 8 har konst på tisdagar. Konsten är ett dubbelpass…..2 heltimmar. Vi tar en 10 minuter paus mitt i. Här ser ni de huvuduppgifterna vi kommer att arbeta med under terminen. Vi kommer också att se på filmkonst. Det ska aldrig vara stunder att man inte ha någonting att göra. Ta fram ett papper och penna och skissa av någonting i rummet…..börja med att jobba med en annan uppgift…..titta igenom en bok om konst (vi har ju många böcker om konst och konstteknik i konstsalen)….

KONSTHISTORIA. KLART TILL VECKA 43!  Ni måste bestämma vilket konstnär ni ska jobba med senast den 10 september!  Börja med att välja en konstnär/konstperiod som du vill fördjupa dig i. Skriv en grund mall (outline) om det som du vill ha med i din presentation. Du får en mall från mig som du kan utgå ifrån, men din egen mall kommer att variera beroende på din egen konstnär. Samla kunskap om konstnären från olika platser…..böcker, biblioteket, internet konsthistoria sidor, museer sidor…. Börja nu med att bygga/designa /dekorera en låda på ett sätt som beskriva din konstnär. Du ska fylla din låda med 6 stycken objekt som beskriva honom/henne. Vecka 43 kommer vi att börja med presentationer av era konstnärer till klassen genom att visa upp din låda och lådans innehåll.

Viktigt att ha med: Privata liv, som barn, ungdom och vuxna. Professionella liv, som ung och gammal. Politik under konstnärens liv och hur det påverkade konstnären. Analys av konstnärens stil, och hur han/hon blev inspirerad av andra och inspirerade själv andra. Jämför några av konstnärens verk….kan jämföra till ex verk från olika åldrar….. GLÖM INTE ATT HA MED MATERIAL SOM VISAR KONSTNÄRENS VERK!!

Leta efter udda information. Anteckna var du har hittat din information. Om du har pratat med en kunnig person, anteckna det! Leta efter intressanta historier. Fördjupa er i ämnet. Då är det mycket roligare och mycket mer givande!

Lycka till och STÄLL FRÅGOR!!

Linnea – jean-michel basquiat

Alma – Edvard munch

Emma – pietr bruegel den äldre

Miranda – vincent van gogh

Daniel – michelangelo –

michael – leonardo da vinci

Joel – salvadore dali

victoria – picasso

catrin – andy warhol

linnea A

Sol –

…………………………………………………………………………………………………………………

OUTLINE/MALL till Konsthistoria projekt!! Det här är bara en början….du kommer att ändra det under ditt arbete beroende på din konstnär!!

I. Konstnären

A. Privat liv
1. unga år
a. samhället
b. utbildning

2. vuxna år
a. Politik, samhället, levnadssituation
b. Familj, vänner….

B. Yrkesliv
1. Ungdomsår
a. stil
b. verk – exemplar och analys

2. Vuxenår
a. stil (olika perioder/stilar?)
b. verk – exemplar, jämförelser, analys

…………………………………………………………………………………………….

TECKNINGSÖVNINGAR. 4 under terminen.

MUSEUM- och GALLERIBESÖK med analys.

KONST DAGBOK. Skriva och tecka i din dagbok varje vecka. Du ska också vara observant på världen runt omkring dig. Skriv gärna om någonting som du har sett utanför konsten. Om du har varit till en utställning på egen hand, om du har sett en skulptur på stan, en byggnad, en reklamannons…..! träffat en intressant konstnär/formgivare…

INTERVJU MED NUTIDA KONSTNÄRER FÖR VÅR BLOGG:  www.lakonst.wordpress.com.   Fokus på det här efter vecka 44!  Att skriva en intervju med en konstnär för skolans blogg om nutida konstnärer. MEN först ska ni läsa igenom hela bloggen…… läs alla intervjuer som finns där idag, och läs även alla andra sidor.  För att hitta en person att intervjua, börja med din egen krets…. släkten, familjvänner….. diskutera gärna det här med dina föräldrar! och skriv till mig om du har några frågor eller funderingar. Ska vara klart under det här termin för gruppen som har konsten nu. Bäst att säga att det ska vara klart till den första vecka i december. Glöm inte att lägga till bilder av konstnären plus bilder av konstnärens ateljé och verk!

ANSIKTSMASK som självporträtt. Kommer mest i 9:an men ni kan börjar att tänka lite! Rita en tankekarta för att sedan analysera och hittar bra ideér till din mask! Börja med att skisa MÅNGA olika ideér för att kunna hitta just det som är unik. Sättet som du gipsa in ditt ansiktet kan variera beroende på hur/vad du vill att din mask ska uttrycka. Projektet görs under årskurs 9. Studera gärna maskerna som hänger vid ingången!

 

17 kommentarer på “åk 8”

  1. Josefin Samuelsson Says:

    Skulle vara jätte kul se Dali`s utställning! Roligt!

    • lakonst Says:

      Kul att höra att du är intresserade! Vi gör inte det nästa tisdag, men veckan därefter….vi måste först diskutera det i klassen, och ni missade konst nu i tisdags pga friluftsdagen! Men ingen problem….vi har ju tid! Läs gärna senaste inlägg om tiden, förresten!!!!

  2. Felicia Ivarsson Says:

    vad är det för slags utställning vi ska se?kommer det att vara en film med eller så?I övrigt upskattar jag projektet som vi har,att skriva om en konstnär!Känns även bra att få jobba på bibleoteket,det känns lite lugnare…Men,om man inte kan få bra fakta ur en bok,kan man ta det från internet?

    • lakonst Says:

      Det kan du göra….fast försök att undvika wikipedia….och söker andra platser…det är mycket mer på engelska än på svenska. vem var det igen som är din konstnär?

    • lakonst Says:

      Utställningen är om Salvador Dali….gå gärna in på moderna museets hemsida och kolla lite!

  3. yuanmin jin Says:

    det finns jättelite om grekiska skulptörer, det är typ 1000 stycken men alldrig tillräckligt om 1 person… det är bara mest om grekiska skulpturer.

    • lakonst Says:

      Du kommer att aldrig hitta information om en person. Du ska koncentrera dig på själva grekisk perioden under antiken. Du kan ju bredda det till gregisk konst, skulptur och arkitektur om du vill….Skulptur inkluderar fristående figurer och reliefer. Här är en länk till en sida på engelska….library.thinkquest.org/23492/ ….och här är en del av text jag hittade på en annan site –
      The Classical period of Ancient Greece produced some of the most exquisite sculptures the world has ever seen. The art of the Classical Greek style is characterized by a joyous freedom of movement, freedom of expression, and it celebrates mankind as an independent entity (atomo). During this period, artists begin to expand the formal aesthetic boundaries while they worked in expressing the human figure in a more naturalistic manner. They were able to replace the strict asymmetry of the figure with a free flowing form more true to life, while they approached an ideal aesthetic vision through stone and bronze.
      Kolla ”Klassisk grekisk konst” i wikipedia. Där hittar du några namn. Venus av Milo är en viktig skulptur. Du kan ju också arbeta med Carl Milles….han var mycket intresserade i klassisk skulptur….du kan jämföra och diskutera hur klassisk gregisk skulptur har påverkat honom och även andra…..
      vad tycks? Vad har du än så länge? Deborah

      • lakonst Says:

        Kolla också provet på den engelska länk jag skickade till dig….library.thinkquest.org/23492/ !!!! det finns 2 versioner…en lätt och en svårare! och du kan träna din engelska samtidigt! det är på sista sidan….Deborah

  4. yuanmin jin Says:

    jag har lust att ta nån annan konstnär…

    • lakonst Says:

      Lite synd att ändra nu…..du kan ta bara några verk…venus, några reliefer på viktiga byggnader….kolla lite länkarna jag nämnde och återkommer till mig så att jag kan hjälpa dig! Deborah

  5. Matteus Says:

    Det står att vi ska redovisa de sista 2 veckorna i november på bloggen, stämmer det?

  6. Vidar Says:

    Skulle jag kunna få din E-post adress.
    Jag måste skicka min text om mina bilder.

  7. Helén Says:

    Vart står det om analysen vi ska skriva om, om konstprojektet och hur många sidor ska den vara?


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: