MINDMAPPING – UPPGIFT FÖR ÅK 8 och ÅK 9!

Idag under undervisningen med åk 8, kom jag på att det skulle vara en bra idé att skapa en mindmap (tankekarta) över vem ni är. Många har svårt att hitta på intressanta idéer för sin ansiktsmask. Gå in på, till ex, wikipedia för att få veta hur man gör en mindmap/tankekarta. Att kunna skapa och vara kreativ kräver mycket arbete och förkunskap. Ni måste samla in kunskap för att kunna sedan bearbeta det. Att försöker att komma på en bra lösning utan kunskap är samma som att baka en kaka utan mjöl, socker och ägg! Jag vill att elever i både åk 8 och åk 9 kommer till klassen nästa tisdag den 15 september med en tankekarta i handen! Skriv en kommentar här med frågor om ni undrar över något!!

De grundläggande stegen i mindmapping är följande:

Börja i mitten med en bild på ämnet, eller ett ord.

  1. Använd bilder, symboler, och koder i tankekartan.
  2. Använd nyckelord och skriv med stora bokstäver (versaler).
  3. Ett ord/en bild på varje rad
  4. Linjerna måste vara ihopkopplade, med början i mittbilden. Ju närmare mitten, desto tjockare och mer flödande linjer. Ju längre ut, desto smalare.
  5. Gör linjerna lika långa som orden.
  6. Gör linjerna i de färger du vill.
  7. Utveckla din egen stil.
  8. Använd betoningar och visa associationer genom att numrera ordning

Guru_Mindmap

Explore posts in the same categories: högstadiet

3 kommentarer på “MINDMAPPING – UPPGIFT FÖR ÅK 8 och ÅK 9!”

  1. Josefin Samuelsson Says:

    Ska det vara i stort format eller går det lika bra med något litet?


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: